Bohol & Puerto Princesa - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Eline - WaarBenJij.nu Bohol & Puerto Princesa - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Eline - WaarBenJij.nu

Bohol & Puerto Princesa

Door: Eline Andeweg

Blijf op de hoogte en volg Eline

20 Maart 2016 | Filipijnen, Cebu City

Hooooi!

Drie dagen geleden ben ik naar de Chocolate Hills en Tarsiers geweest (wéér op een ander eiland: Bohol) Een aantal mensen die ik had gesproken zeiden dat het tegenviel maar ik wilde het toch met eigen ogen zien. Ik vond het mooi, want het was een hele rit door de bergen heen en alleen al het uitzicht vanuit het busje was geweldig. We zijn naar het hoogste puntje gereden om alle heuvels zo goed mogelijk te kunnen zien en uiteraard het perfecte plaatje te schieten voor in m'n plakboek. Het gebied is geraakt door een Tyfoon en daarom niet meer in de perfecte staat zoals het was, maar ik vond het nog steeds mooi ondanks dat.

Daarna zijn we doorgereden naar de Tarsiers, de kleine aapjes met grote ogen. Ze zijn ontzettend lelijk, maar dat is dan ook meteen hetgene wat ze schattig maakt. We moesten zachtjes praten want als ze gestrest raken plegen ze zelfmoord. Ik vond het super om daar te zijn omdat de beestjes gewoon in het wild leven, dus ze waren niet gevangen voor toeristen of iets dergelijks. De inkomsten die de stichting genereert worden weer geïnvesteerd in betere voorzieningen voor de toeristen en om de Tarsiers zo goed mogelijk te "verzorgen" en "ontzorgen" voor zover dat kan in het wild.

Op de terugreis zijn we nog langs een Spaans kerkje gereden. Oud en vervallen maar wel erg mooi. Ik ben ook binnen in de kerk geweest. De lokale kinderen in uniformpjes renden in de kerk rond want dat was blijkbaar de perfecte plek voor ze om tikkertje te spelen.
Wat ik ook nog heb gezien op de terugreis is mensen die panty's dragen met deze hitte? En dan zo "wit" mogelijk. Volgens mij ben je dan niet helemaal lekker in je bovenkamer, maar goed. Oh ja, paraplu's gebruiken ze hier trouwens ook tegen de zon, dat vond ik wel slim.

Vervolgens ben ik ergens neergeploft onder een palmboom aan het strand en heb ik daar nog even geslapen. Ik slaap gemiddeld zo'n 5 uur per nacht want ik wil absoluut niets missen, alleen iedereen die me kent weet dat ik een ongelofelijke slaapkop ben en wel minstens 9 uur slaap nodig heb om een beetje goed te functioneren. Maar goed, ik verras me zelf: het gaat me goed af ondanks het weinig slapen!

'S avonds ben ik in m'n hostel geweest alleen het was ondanks dat het helemaal volgeboekt echt uitgestorven voor m'n gevoel. Dus ik had maar alvast m'n aanbetaling gedaan van €0,80 (12% van de totaal som, reken maar uit haha, zo'n €7 per nacht!) met m'n creditcard voor mijn volgende verblijf.

Eergisteren was een lange dag: vroeg op, weer lekker sjouwen met m'n backpack, want ik moest naar het vliegveld van Bohol om vervolgens naar het gezellige Manilla te vliegen (not) en daarna voor te vliegen naar Puerto Princesa, Palawan. Het enige voordeel op Manilla was, omdat ik toch 3 uur moest wachten op m'n volgende vliegtuig, dat ik een heerlijke massage heb genomen op het vliegveld. Dat werd verzorgd door blinde mensen en ik moest zeker wel €10 afrekenen na ander half uur te hebben gelegen. Heftagggg!

In Puerto Princesa heb ik me af laten zetten in een heel fijn hostel. Er waren veel mensen aanwezig en de kamers waren schoon (slaapzalen van 14 personen) en de douches en toiletten waren ook normaal en schoon. Dat is namelijk niet vanzelfsprekend hier dus vandaar dat ik het tóch even vermeld omdat ik er erg blij mee was. Die zelfde avond heb ik lekker zitten kaarten met Nederlanders, Australianen, Canadezen, Argentijnen, weer een heerlijke mix aan mensen!

Gisteren heb ik wat geks / bijzonders / tofs gedaan! Ik ben naar de Iwahig PRISON geweest.... Ja je leest het goed: een gevangenis! En niet zomaar eentje: Een gevangenis zonder muren. Ik heb daar rond gelopen tussen héél wat jaartjes straf! Tussen de moordenaars, drugsdealers en noem het maar op! Ik wil hier wel even een aparte blog aan wagen want ik vond het gewoon indrukwekkend, raar, stom, leuk en alles te gelijk. Dat kun je je in Nederland toch niet voorstellen dat je letterlijk tussen allemaal moordenaars zit en daar rustig mee kan praten over wat ze hebben geflikt en waarom?

Gisterenavond/afgelopen nacht heb ik super genoten met super mensen om me heen: hartenjagen in een reggae bar met wat cocktails. Daarna nog een strandwandeling gemaakt en een vallende ster gezien. Ik heb deze nacht twee uur geslapen máár ik ben helemaal topfit want ik ga vandaag met een Zipline van het ene naar het andere eiland, kajakken in doorzichtige kajaks en misschien op een onbewoond eiland slapen....

Jullie horen nog van me! Ik moet nu snel gaan! Xxxx
Eline

Bucketlist: - Japan - Filipijnen - Cuba - Nepal - Bahamas, Pig Island! - New York - Dubai - Istanbul - Australië

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 12637

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 08 November 2016

Cape Town

10 Maart 2016 - 26 Maart 2016

The Phillipines

29 November 2015 - 11 December 2015

Ola Mexico!

04 September 2014 - 12 Oktober 2014

Tanzania 04-09-2014!

Landen bezocht: