Future Stars! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Eline - WaarBenJij.nu Future Stars! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Eline - WaarBenJij.nu

Future Stars!

Door: eline andeweg

Blijf op de hoogte en volg Eline

13 September 2014 | Tanzania, Arusha

Mambo mzungu's,

Habari gani? Met mij gaat het nzuri, goed dus!
Beter dan goed zelfs, ik heb het hartstikke naar mijn zin hier en ik geniet elke dag.

Inmiddels leer ik iedereen wat beter kennen, met name de coaches van FSA. Alfred, de oprichter van FSA, een onwijs toffe Tanzaniaan: hij heeft een Nederlandse vrouw en als we ergens elkaar ontmoeten dan is het altijd: goedemorgen, hoe is het? prima! of goed! en dan zegt hij: lekker bakkie doen. Geniaal! Vandaag heb ik een stukje administratie gedaan voor de FSA. Er waren een aantal nieuwe spelers voor de academie en de ouders moesten contributie betalen. Ik was de wandelende kassa. Een van de andere coaches is Thomas, ook een Tanzaniaanse. Samen met hem verblijf ik in het guesthouse en geef ik training aan de kids. Ook een man met veel humor.

Donderdag (11-09) heb ik voor het eerst meegetraind met U18 boys. Het niveau was erg goed en daarentegen was het veld ongelofelijk slecht, lees: het was meer bruin van het zand, stof en van de stenen dan groen van het gras en ontzettend hobbelig, erg goed voor je controle dus. In Nederland is mijn conditie goed, maar in deze warmte merk ik wel dat het veel meer energie van je lichaam vraagt en ik best wel snel moe ben. Maar ik heb gebikkeld en deze mzungu heeft het tot het einde volgehouden! Yeah!

Vrijdag heb ik eindelijk training kunnen geven aan het nieuwe meisjesteam! De opkomst was groot en het aantal meisjes wat kwam supporten was nog groter. De meiden hebben geen tenues en voetbalschoenen want het was de allereerste keer dat ze op het veld stonden. Ik kan je vertellen dat het hilarisch was. Thomas en ik hadden namelijk shorts voor ze meegenomen. Ze hadden voor het eerst in hun leven een voetbalbroekje aan dus het eerste kwartier hebben ze alleen maar staan lachen en geinen. Onder hun voetbalbroekje hadden ze nog een legging aan en om het af te maken hadden sommige meisjes er ballerina's onder. Aan het eind van de training hebben ze voor het eerst een partijtje gespeeld. Het partijtje zag er uit zoals ze dat bij de kabouters ook doen: met z'n elven achter de bal aan en wegschieten en welke kant op maakt verder ook niet uit. Het enige wat ontbrak was het plukken van de bloemetjes, dat was namelijk onmogelijk want we speelden in zand met stof en de goals waren 3 plankjes van hout. Soms schopte er eentje de bal weg en schopte tegelijkertijd haar ballerina mee, welke vervolgens verder kwam dan de bal. Zoals jullie horen kunnen Thomas en ik de komende weken flink aan de bak met deze enthousiaste club meiden. Ik ben benieuwd of ze het snel gaan oppikken!

In de avond ben ik eindelijk bij TGT geweest, waar ik in mijn eerste blog over schreef. Dit is op vrijdagavond de place-to-be voor mensen die willen socializen, rugbyen en/of willen voetballen. Ook een plek waar veel buitenlanders komen. Uiteraard was ik weer het enige meisje, maar we hebben een leuk partijtje gespeeld met de Fading Stars en ik kon goed mee komen qua niveau. Daarna was er happy hour, altijd goed!

Vandaag was een drukke dag. De wekker ging dan ook erg vroeg en dat deed best een beetje pijn op de zaterdag: 06.30 uur! Na een snelle douche en wat Samosa als ontbijt gegeten te hebben vertrokken Thomas en ik met de Dala Dala naar Majengo. Hier verzamelen de kids van FSA waar ze vervolgens worden opgepikt met een busje en naar de training worden gebracht. Afrikanen hebben mij al een paar keer verbaasd hoeveel mensen er in een busje gepropt kunnen worden, maar vandaag hebben ze het weer weten te overtreffen. Maar liefst 27!!! (flinke) jongens van 16,17,18 jaar gingen in een klein busje en dan moesten er ook nog een stuk of 10 ballen in en óók nog de trainingsspullen van de kinderen. Zo zaten er al vier mensen voor in. Compleet afgeladen!

In de ochtend heb ik training gegeven aan meisjes. Deze meiden hadden gelukkig wel trainingskleren en voetbalschoenen, althans de meesten en ik moet zeggen dat het niveau nog best wel aardig was. Ik heb verschillende oefenvormen neergezet en uitgelegd, maar dat was nog knap lastig om het ze uit te leggen want ze spreken alleen Swahili. Hmm.
Tussen de middag hebben we ergens in Majengo gegeten, bij Valencia bar ofzoiets. Ik had geen idee wat we te eten zouden krijgen, maar ik kreeg rijst met geit, sperziebonen, kidneybonen, tomaat, nog iets van groente en komkommer. Ik vind het zielig voor de geit, maar dat heb ik niet gegeten. Na de lunch zijn we terug gegaan naar TGT, want U16 en U18 zouden gaan trainen en ik mocht weer meetrainen. Yes!
Inmiddels begin ik de jongens ook een beetje te leren kennen en zij mij. Ze vinden het maar al te leuk dat ik kom meetrainen. Ze vragen m'n telefoonnummer, willen mijn Facebook weten en op de foto. Ik heb maar gezegd dat ik ben getrouwd en heb m'n ringen laten zien. Ze geloofden het nog ook. (weer een zorg minder haha).

Morgen gaat U18 een belangrijke wedstrijd spelen voor de league in het Arusha Stadion, dus die ga ik aanmoedigen. Voor de rest is er geen planning.

Kwa heri <3! Groetjes uit het mooie Tanzania!!!

P.S. Vanmorgen verscheen een jongen op de training met iets opmerkelijks, maar wel erg creatief: hij gebruikte spelkaarten als scheenbeschermers.

  • 13 September 2014 - 21:11

    'Joop Andeweg:

    Lieve Lien,

    Ik moet zeggen dat ik heeeel veel bewondering heb voor jou!!
    Je hebt je zo snel aangepast aan je nieuwe omgeving,die zo te merken wel even verschillend is van die je hier in Europa gewend bent!!Dat hield mij wel een beetje bezig voordat je weg ging.Maar nee, je toont je een POWER wijfie!!Fantastisch,geniet van alles zo veel je kan.Dan nog iets.....Ik geniet van je blogs.Je bezit een natuurlijke gave om leuke,prettig leesbare tekstjes te schrijven en hier overdrijf ik niet!!Iets voor later????

    Dikke knuffel van........Jopa
Eline

Bucketlist: - Japan - Filipijnen - Cuba - Nepal - Bahamas, Pig Island! - New York - Dubai - Istanbul - Australië

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 12621

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 08 November 2016

Cape Town

10 Maart 2016 - 26 Maart 2016

The Phillipines

29 November 2015 - 11 December 2015

Ola Mexico!

04 September 2014 - 12 Oktober 2014

Tanzania 04-09-2014!

Landen bezocht: