Zwemmen met zeehondjes en naar de townships - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eline - WaarBenJij.nu Zwemmen met zeehondjes en naar de townships - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eline - WaarBenJij.nu

Zwemmen met zeehondjes en naar de townships

Door: Eline Andeweg

Blijf op de hoogte en volg Eline

22 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hellooo,

Vandaag drop ik m'n tweede blog! Drie dagen geleden (alweer) nadat ik bij CampsBay had gechillt op het strand in de zon ben ik naar Melanie gegaan. Super super super lief dat ik bij haar en haar drie huisgenootjes de eerste nacht mocht crashen. We zijn met z'n allen naar Yours Truly gegaan en hebben een heerlijke pizza gegeten met een wijntje. 'S avonds hebben we het niet te laat gemaakt want de meiden moesten de volgende dag weer naar stage. Eergisteren ben ik met Salo, een van de huisgenootjes die wel vrij was, naar Tafelberg gegaan. We hadden een heerlijke fruitsalade gekocht en nog wat gezond voer, maar eenmaal aangekomen bij de kabelbaan (want nee ik ga niet hiken, ben ik te lui voor) bleek dat de rij zo lang was als de afstand van Nederland naar Kaapstad. Kolere wat duurde dat lang. Te lang, dus we hebben heerlijk ontbeten op een rots en zijn daarna toch maar weer weg gegaan. Komt een andere keer nog wel. We hadden namelijk de trip met de zeehondjes geboekt en dat begon om twee uur in HoutBay. Eenmaal daar aangekomen zijn we eerst gaan lunchen waar ik de aller witste friet ever in m'n leven heb gegeten. Gadverdamme. Aangezien ik honger had en er verder niets was heb ik een stuk Hake fish van Salo d'r bord geratst. Ik? Vis? Eh, had honger. Was het lekker? Geen commentaar.

Vervolgens zijn we naar de Seal Snorkelling hut gelopen waar ik me in een wetsuit mocht hijsen. Drama. Paniek. Claustrofobisch. Warm. Gadverdamme. Ellende. Met een paar flippers in m'n hand gedrukt mochten we naar de boot. Whoop whoop! Vol gas er op! De eerste zeehondjes spotte we al direct aan het begin van het boot tochtje. Ze lagen lekker te chillen in de zon. Na een kwartiertje op de speedboot kwamen we aan op de plek van het zeehondjes walhalla, zo bizar veel stink beestjes. Wat een lucht! Heerlijk, midden op zee, mocht ik m'n snorkel op m'n hoofd doen, m'n water schoenen aantrekken, handschoenen aantrekken en met m'n go pro in m'n hand ben ik vervolgens het water in gegaan. Ik was best bang, maar erger nog; het water was 10 graden, ik dacht echt dat ik het niet zou overleven HA-HA. En dan ook nog de gedachte die soms door m'n hoofd spookte dat er ook witte haaien in dat gebied zitten. De zee was best wild en met mijn onkunde liep die schijt snorkel heel de tijd vol met water. Ja, het was een succes! Not! Maar al met al wel heel erg tof... De zeehondjes waren nieuwsgierig en kwamen best dichtbij. Weer een nieuwe ervaring rijker! Dat kan ook weer van de bucketlist worden afgestreept! Daarna zijn we terug gegaan naar het appartement van Melanie en de andere meiden en na een lekkere douche heb ik m'n spulletjes ingepakt en ben ik naar een hostel gegaan. Ashanti Lodge heet het. Prima accomodatie. Ik zit in een 6 female dorm. Alles is schoon, ruim, er is een zwembad, grote mooie ruime douches, kluisjes. Perfect!

'S avonds ben ik een beetje bijtijds gaan slapen want ik wilde gisteren wel weer iets gaan ondernemen. Ik leerde Julia kennen, een Duits meisje, super aardig maar durfde eigenlijk niet alleen over straat hier want dat vond ze eng, dus ze kwam praktisch niet verder dan dit hostel. Ik heb haar meegenomen naar de townships!

Een township is een plek om te wonen voor (meestal) de zwarte bevolking, aan de randen van een stad. Townships bestaan vaak uit huisjes van golfplaten daken en houten muurtjes (en ja dat is een probleem met alle omstandigheden: warmte, kou, regen, wind, brand enz). Je hebt ook townships voor kleurlingen, ze noemen dat hier half wit en half zwart. Dit allemaal is ontstaan door de Apartheid. De blanke regering besloot dat er meer ruimte moest komen voor de blanke bevolking en de zwarte mensen werden weggezet op een apart afgelegen terrein. In 1994 werden de townships afgeschaft maar de meesten zijn in hun township blijven wonen, door gebrek aan geld, gebrek aan ruimte in de grote steden en ze willen de "community" niet verlaten. Als je dit zo hoort denk je misschien dat iedereen in de townships arm is maar dat is dus niet zo! Tuurlijk zijn er ook een hoop daklozen daar en met nauwelijks iets, maar je hebt ook een iets beter (weet niet of ik dit beter kan noemen maar goed...) gedeelte waar men geen elektriciteit heeft en waar men met z'n 14en op 6m2 slaapt. Echt bizar, ik heb zelf die kamer gezien en als iedereen z'n benen in hun nek zouden leggen zou het naar mijn mening nog geen eens passen. Daarna krijg je een stuk in het township waar mensen iets meer geld hebben: zij wonen in een "gerenoveerd" huisje met elektriciteit en iets meer ruimte. Tot slot heb je nog een derde laag bevolking en zij hebben het gewoon goed en hebben een normaal huis.
Ik stelde de gids de vraag: "wat nou als je succesvol bent en genoeg geld hebt, waarom blijven jullie dan alsnog in de townships?" Het antwoord was dat ze bij hun community wilden blijven en daar de armen wilden laten zien dat er altijd mogelijkheden zijn en je er voor moet knokken om succesvol te worden. "Dat er altijd hoop is". De mensen in de townships krijgen vanuit de overheid de kans om hun eigen business op te starten om inkomsten te genereren en dat wordt dan ook volop gedaan: kleine barbershops, groentewinkeltjes, een eettent (inmiddels erg bekend en populair, genaamd Mzoli's), bed and breakfast, car wash, het verkopen van meubilair (vraag me niet hoe het er uit ziet), het verkopen van tweedehands kleding enzovoort. Maar ook een hoop slimme township- mensen die besloten dagtrips te gaan organiseren naar de townships. Ze noemen het "zelf werk creëeren" en dat is in feite ook hoe het is. Heb je een goed idee? En vind de overheid dat ook, dan start je je eigen bedrijfje. Al met al een interessante ervaring.

'S avonds leerde ik een Nederlandse familie hier kennen uit Alkmaar en ben de hele avond met hun in het hostel geweest. Een hoop gekletst en gelachen. Er werd gitaar gespeeld en gezongen door een paar gasten, dat was ook echt cool. Minder cool was dat ik een beef burger bestelde en er een struisvogel burger met blue cheese (schimmelkaas) voor terug kreeg en ik er bijna van over m'n nek ging, maar dat terzijde.

Vandaag ga ik even plannen maken voor vandaag uiteraard en de komende dagen. Het ziet er naar uit dat het weer wat beter gaat worden, want ja ook hier regent het en is het koud nu!

Tot later! Xxx

  • 22 Oktober 2016 - 09:43

    Willem :

    Hi Eline,

    Weer een geweldige reis om aan je paspoort toe te voegen, maak er weer iets moois van dat pakt niemand je meer af hoor.

    Groetjes

    Willem

  • 22 Oktober 2016 - 10:21

    Cathy:

    Leuk verslag!
Eline

Bucketlist: - Japan - Filipijnen - Cuba - Nepal - Bahamas, Pig Island! - New York - Dubai - Istanbul - Australië

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 12688

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 08 November 2016

Cape Town

10 Maart 2016 - 26 Maart 2016

The Phillipines

29 November 2015 - 11 December 2015

Ola Mexico!

04 September 2014 - 12 Oktober 2014

Tanzania 04-09-2014!

Landen bezocht: